Rize’de çay üreticilerinden ÇAYKUR'a kota tepkisi: Yeter artık bu işe son verin

Rize'de mayıs ayında başlayan yaş çay alım sezonunun sonuna yaklaşılırken, üreticilerin ÇAYKUR tarafından uygulanan kota ve kontenjan politikalarına yönelik protestoları devam ediyor. Taban fiyata rağmen ürünlerini satamayan üreticiler, düşük fiyatlarla özel sektöre yönelmek zorunda kalıyor.

Rize ve çevre bölgelerde 2026 yılı mayıs ayı itibarıyla açılışı yapılan birinci sürgün yaş çay alım kampanyasının son günlerine girilirken, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğü (ÇAYKUR) tarafından devreye alınan kota ve kontenjan uygulamalarından ötürü çay üreticilerinin gösterdiği tepkiler artarak sürüyor. Devlet makamları tarafından yaş çay için belirlenen 35 liralık taban fiyat açıklamasına rağmen ürünlerini bu değer üzerinden elden çıkaramayan çay üreticileri, hasat ettikleri çayları 25 lira gibi daha düşük fiyat politikalarıyla özel sektör firmalarına satmaya mecbur bırakıldıklarını ifade etti.

Rize başta olmak üzere bölgedeki pek çok noktada üreticiler, toplama işlemini bitirdikleri çayları kendi imkanları doğrultusunda taşıyarak özel sektöre ait fabrikalara ulaştırmak durumunda kalırken, some işletmelerin önünde çay yüklü kamyonların saatler boyu bekletildiğini gösteren görüntüler kamuoyundaki tepkiyi daha da büyüttü. Karşı karşıya kaldıkları mağduriyet adımlarını cep telefonlarının kameralarıyla kayıt altına alan üreticiler, hazırladıkları bu video kayıtlarını sosyal medya platformlarındaki hesaplarından paylaşarak seslerini yetkililere duyurmaya çalışıyor. Çay üretimi yapan vatandaşlar, mevcut alım ve kota politikalarında herhangi bir değişikliğe gidilmemesi durumunda yaşanılan mağduriyetin ikinci sürgün çay kampanyası döneminde çok daha derin bir hal alacağı yönünde uyarılarda bulunuyor.

YETER BU İŞE BİR SON VERİLMELİ

Çay alım merkezlerinde ve pazar alanlarında karşılaştıkları aksaklıkları dile getiren üreticiler, şu sözlerle tepki gösterdi:

“ÇAYKUR yine mesaj atmış 'yarın alım yok' diye. Haftada iki gün alım yok. Bu milleti kandırıyorsunuz herhalde. Şu milletin haline bak ya. Neden çay yok? Söyle o zaman! Ben de kontenjanı 15 kiloya düşüreyim, 20 kiloya düşüreyim, söyle. Bu millet bu kadar aptal mı da anlamıyor? Çocuk mu kandırıyorsunuz."

“Alım yerimizde bir tane yükleyici yok. Üreticinin çektiği rezillik budur. Kaç gündür böyle, üretici mi yükleyici mi belli değil artık. Yeter. Bu işe bir son verilmeli. Yükleyicimiz bir an önce gelmeli. Sayın müdürüm, bu videoya iyi bak. Üretici araba mı yükleyecek, çay mı satacak?”

İLGİLİ HABERLER