"Apple ve Xbox Fiyatlarındaki Artışın Sebebi: Küresel RAM ve Bellek Tedarik Krizi!"

Küresel teknoloji sektörü, yapay zeka alanındaki büyük talebin neden olduğu ciddi bir bellek tedarik krizi ile yüzleşiyor. Nvidia gibi büyük firmalar, yapay zeka işlemcileri için bellekleri toplarken, bu durum fiyatları artırıyor. Ödemelerindeki artış nedeniyle Apple ve Microsoft, iPad, Mac ve Xbox gibi ürünlerin fiyatlarını yükseltti. Apple CEO'su Tim Cook bu durumu "yüzyılın felaketi" olarak tanımlarken, GoPro iflas riski ile karşı karşıya kaldı ve küçük elektronik üreticileri malzeme eksikliği nedeniyle zor zamanlar geçiriyor.

Teknoloji dünyası, koronavirüs dönemindeki çip krizini bile gölgede bırakan devasa bir ham madde ve parça kriziyle karşı karşıya.

Yapay zeka teknolojilerine olan talebin patlamasıyla birlikte Nvidia gibi mikroçip devleri, gelişmiş sistemleri için piyasadaki tüm bellek (RAM) üretim kapasitesini adeta emmeye başladı.

Bu durum, akıllı telefonlardan oyun konsollarına kadar dünyadaki her elektronik cihazın üretim maliyetini astronomik seviyelere çıkardı.Maliyet artışlarını finanse edecek devasa nakit rezervlerine sahip olan teknoloji devleri, çareyi faturayı tüketiciye kesmekte buldu.

Apple, iPad ve Mac serisinin fiyatlarını yukarı çektiğini duyurdu. Şirket CEO'su Tim Cook, Wall Street Journal'a verdiği demeçte bellek pazarındaki durumu "yüzyılın felaketi" olarak nitelendirerek, "Bir bileşen fiyatının bu kadar kısa sürede bu kadar çok arttığını hiç görmemiştik" ifadelerini kullandı.Apple'ın hemen ardından bir hamle de Microsoft'tan geldi ve şirket, Xbox Series S konsolunun fiyatına 100 dolar zam yaparak 500 dolara yükseltti.

Microsoft cephesinden yapılan açıklamada, konsol bellek fiyatlarının 2,5 kat arttığı ve 2027 sonbaharına kadar bir bu kadar daha artış beklendiği vurgulandı.Ancak milyarlarca dolarlık devlerin aksine, küçük ve niş elektronik üreticileri için bu durum tam bir felaket senaryosuna dönüştü.

IDC analisti Nabila Popal durumu, "Küçük oyuncular için mutlak bir varoluşsal kriz" olarak tanımladı ve ekledi: "Bellek tedarikçileri artık sadece devlerin telefonlarına bakıyor, küçük üreticiler parça bile bulamıyor."Aksiyon kamerası üreticisi GoPro, bellek maliyetlerinin %115 civarında artmasının ardından iflas edebileceği ve faaliyetlerini durdurabileceği yönünde yatırımcılarını uyardı.

Ses sistemleri üreticisi Sonos’un hisseleri ise kâr marjı baskısı nedeniyle bu yıl %23 değer kaybetti.Küçük bir ağ teknolojileri şirketi olan Mono Technologies'in kurucusu Tomaž Zaman, geliştirdikleri router cihazı için Micron'dan aldıkları 8 GB’lık DRAM'in fiyatının 35 dolardan 300 dolara fırladığını belirtti.

Zaman, depozito yatıran 1.300 müşterisine cihazı teslim edip edemeyeceğini bilemediğini, ürünü 900 dolara satmanın mantıksız olduğunu ancak başka çarelerinin kalmadığını aktardı.Tüm dünya kara kara düşünürken, bu krizin en büyük kazananı bellek üreticileri oldu.

ABD'li yarı iletken devi Micron, son çeyrek raporunda gelirini dörde katladığını ve brüt kâr marjını %39'dan %85'e çıkardığını açıkladı. Şirketin borsa değeri son bir yılda %800 artarken, Micron gibi devlerin önceliği sadece Apple ve Samsung gibi dev markalarla uzun vadeli anlaşmalar yapmaya verdiği, geri kalan sektörün ise kaderine terk edildiği belirtiliyor.

İLGİLİ HABERLER